søndag den 1. april 2012

Den der kommer allersidst skal i den sorte gryde

Der er rigtig mange opskrifter på grydebrød derude og jeg har længe ville prøve selv. Nu lå jeg inde med Amos nye Vinjett Hvedemel og valgte derfor at prøve Amos egne opskrift. Og jeg må sige det var en succes! Smagen var rigtig god og brødet havde en lækker sprød skorpe... Men men men! Det jeg allerbedst kunne lide var at jeg var næsten fri for krattet hænder og bord! Og det er jo altid lækkert!


Jeg brugte Le Creusets ovale emalje-gryde til mit brød


Amo Grydebrød

1 brød

600 g Amo Vinjette Hvedemel
5 dl koldt vand
1 knivspids gær
2 tsk salt
Madolie

Opløs gæren i vand. Tilsæt mel og salt.

Rør dejen sammen med en grydeske ca.  20 sek. (alt melet skal være vådt). Dejen skal ikke æltes.

Lad dejen hæve, lunt og tildækket i ca. 12 timer.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord (dejen er meget løs). Fold dejen som en pude og forsøg på den måde at opbygge spænding i dejen. Lad dejen hæve, lunt og tildækket, i 2 timer i en smurt form.

Forvarm ovnen til 225 grader (varmluft 200 grader). Sæt en gryde ind i ovnen, så den er varm når brødet er hæver færdig.

Strø lidt mel i gryden og hæld forsigtig dejen ned i den varme gryde. Sæt låg på og sæt det ind nederst i ovnen.

Bagetid: Ca. 50 min. i en 225 grader forvarmet oven (varmluft 200 grader). Efter ca. 30 min. tager du låget af og bager brødet uden låg i ca. 20 min. Afkøl brødet på en rist.

TIP: Et færdigbagt brød har en kernetemperatur på 98 grader. Brug et stegetermometer til at måle temperaturen. Et brød kan aldrig blive varmere end 98 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar