torsdag den 19. april 2012

It's my party

Jeg har fødselsdag på Lørdag. Yes. Jeg har sagt det. It's out there. Og jeg bliver 28... erhm.. men mere om det senere.

Når man har fødselsdag skal man give kage på job. Eller det er i hvert fald en god anledning til at bage kage og tage den med på arbejde. Så her til aften har jeg været i køkkenet og bagt Malteser Chokolade Kage. Men det er faktisk ikke kagen dette indlæg skal handle om. Derimod hvad jeg tyggede i mig imens jeg bagte. Nemlig hjemmebagte knækbrød.

I mandags var første gang jeg forsøgte mig med knækbrød. Og jeg vil gerne indrømme det var ikke helt den succes som jeg havde håbet på. I hvert fald ikke hele vejen igennem. Der skulle nemlig lige en plade eller 3 med knækbrød i ovnen før det gik op for mig at de blev til meget flade, seje boller i stedet for knækbrød og skulle derfor rulles meget meget tyndt ud! Når Hanne Risgaard siger der skal rulles ud til maks 2 mm tykkelse - ja, så mener hun det! 

En anden gang kunne jeg også forstille mig at bruge mel som var mindre groft. Og ja, jeg er nød til at indrømme det, men jeg har igen brugt min KitchenAid til at gøre æltearbejdet for mig.






Knækbrød

Hanne Risgaard, Hjemmebagt

Ca. 10 stk.

150 g fuldkorns hvedemel
125 g fuldkorns rugmel
125 g fint sigtet rugmel
250 g (ca. 2½ dl) lunkent vand
25 g gær
10 g salt
25 g (1 stor spsk.) maltsirup
2 g (2 tsk.) stødt kommen
50 g smør, stuetemperatur

Bland alle ingredienser og ælt (...) til du har en smidig, men alligevel ret klæbrig dej. Stil dejen til hævning i 1 time.

Forvarm ovnen til 250 grader varmluft.

Drys bordet grundigt med mel. Skrab dejen ud på bordet, del den i stykker á 75 g. Form stykkerne til boller, som derefter rulles ud til runde plader - maks. 2 mm tykke. Udstik evt. et hul i midten af hver plade. Prik dejen omhyggeligt med gaffel eller prikkerulle.

Sæt dejen på plader beklædt med bagepapir, og bag dem i 6 min, indtil både under og overside har fået en smuk, lysebrun farve.

Afkøl knækbrødene på en rist. De opbevares i kagedåse med tætsluttende låg. 





Siderne 'Kogebog-samling', 'Orkideer' og 'Det kunne jeg tænke mig' er blevet opdateret. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar