lørdag den 7. april 2012

Phalaenopsis Sommerfugleorkide



Så blev der Påske og jeg kom i sommerhus med min familie. I den lokale SuperBest var jeg så heldig at løbe over denne småblomstrede mini Phalaenopsis hybrid orkide til 25 kr!

Jeg elsker elsker elsker orkideer. Jeg har pt 17 orkideer i mit hjem. Antallet er konstant skiftende da nogle går til (erhem) og andre kommer til. 

Der er flere grunde til at orkideer er mine yndlings planter og blomster. For det første er de ufatteligt smukke med deres store og oftest farvestrålende blomster. Og blomsterne holder længe. Gerne flere måneder og tit er der nye blomster på vej til at springe ud mens andre er ved at falde.

Phalaenopsis orkideerne kommer i blomst næsten helt af sig selv, mens andre skal dyrkes under særlige forhold for at der kommer knopper igen, og det er en anden grund til jeg elsker orkideer. Det er spændende og man bliver lidt stolt når hjemmedyrkede knopper bliver til blomster.

Og last, but not least.. man bliver aldrig færdig med at samle til sig af orkideer. Orkideer er den største plante familie på jorden og hver dag kommer der nye hybrider til!

Dyrkningsvejledning 

Phalaenopsis

Phalaenopsis-orkideerne er nogle af de lettest orkideer at få til at blomstre i vindueskarmen uden at gøre det helt store for dem. 

Lys
De dyrkes ideelt ved 16-22 grader. 

Phalaenopsis tåler ikke direkte sol for længe af gangen, især ikke middagssol, men skal stadig have meget lys. 

Bladene er en god indikator for om planten får for lidt eller for meget lys. Bladene skal være kødfulde og spændstige. De må ikke være gule og triste eller have visne eller sorte pletter - det betyder at planten bliver sveden af solen og bør flyttes til f.eks. et øst-vindue eller stilles lidt i skyggen af en anden plante, som kan tåle lyset. 
Hvis nye blade på en Phalaenopsis er meget mørkegrønne betyder det at den får for lidt lys og bør flyttes til et mindre skyggefuldt sted.  

Vand
Det ses også på bladene om planten mangler vand. Er bladene slappe og rynkede trænger planten desperat til vand. 

Man vander en Phalaenopsis f.eks. ved at fylde en balje halvt med vand og sætte planter deri og lade den trække vand i ca. 30 minutter. Vandet må ikke være for koldt eller varmt. 

Det vigtigste når man vande en Phalaenopsis-orkide er at sikre at der IKKE komme vand ned i midten af blomsten hvor bladene gror ud fra. Orkideen vil råde. 

Det er svært at sige hvor ofte en Phalaenopsis skal vandes, men én gang om ugen er ikke helt ved siden af. Det kommer meget an på komposten som blomsten gror i og hvor varmt der er. Når potten med blomsten føles let og komposten er tør skal blomsten vandes.

Rødderne på en nyvandet og ikke-tørstig blomst er tykke og stærkt lysegrønne. 

Der må aldrig stå vand i potten, som blomsten er sat i. Orkideen vil råde.

Blomster
 
Normalvis er en orkide i blomst når man køber den. 

Blomsterne kommer på blomstergrene, som planteren sætter ved basis af bladene. Der kan komme en ny blomstergren ved basis af hvert eneste blad.

Når alle blomsterne med tiden er visnet og faldet af skal man ikke klippe blomstergrenen af. 

Phalaenopsis er en af de orkideer, som kan remonter. Det vil sige at den kan blomstre fra den samme gren igen og igen. 

Først når en blomstergren er helt brun og tørret ind kan man klippe den af helt nede ved basis. Hvis blomstergrenen begynder at visne i spidsen kan man med held klippe grenen af lige over et øje, som endnu ikke er begyndt at visne. Der skal dog være 2-3 øjn tilbage på grenen. 

Held og lykke!

5 kommentarer:

  1. Nej, hvor er den bare fin! Har selv købt en del i dagligvarerforretning, men har lidt problemer med de meget mønstrede, de går af en eller anden årsag til. Håber at du har held med denne og at den stadig lever :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise. Den lever skam stadigvæk :) blomstre dog ikke lige nu. Jeg har aldrig oplevet at der er forskel på farverne.. hvordan går de til?

      Slet
    2. Dejligt at den stadig lever :) Jamen den sidste jeg havde var sådan en lilla/hvid plettet en, den blomstrede fint, men da blomsterne faldt af, begyndte bladene at blive slappe og rødderne udviklede sig heller ikke, efter noget tid faldt rødderne af og planten døde. Det kan selvfølgelig være at den havde et dårligt rodnet da jeg købte den. Så jeg er lidt holdt op med at købe mønstrede i hvert fald Phalaenopsis.

      Slet
    3. Ved du hvad.. det har jeg faktisk også prøvet med sådan en mega dot.. hvide blomster med store lilla pletter.. den rådene også for mig.. har prøvet det to gange nu og kun med præcis det mønster/farve-spil. Så jeg køber heller ikke lige den farve-blomst igen.
      Jeg så på din blog at du havde købt Miltonia.. held og lykke! Det er virkelig en orkide som jeg har sloges meget med og har nu opgivet! Hvis den virker for dig vil jeg meget gerne hører din hemmelighed ;) det er en super smuk blomst og især dem med duft er helt fantastiske!!

      Slet
    4. Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der har oplevet det! Det tyder på, at det ikke er min behandling den døde af :)
      Jeg håber at jeg får succes med mine Miltonia orkideer, har stilt dem i et køligt vindue, så håber at de kan li' det. Skal nok vende tilbage med hemmeligheden hvis de stadig lever om et par måneder :)Har nok hørt at de er lidt bøvlede, men tænkte at når de var begyndt at sælge dem så meget i supermarkeder burde det være en plante der kan holde.

      Slet