torsdag den 10. maj 2012

Poolish brød med sprød skorpe

Sidste dag i min ferie i dag. Det gør lidt ondt... men sådan er det jo altid. Ferier er aldrig lange nok. Det har og går stadig rigtigt godt med bette pips, eller Costello, som han/hun hedder. Bette pips passer ligesom bare lidt bedre. Det er nemlig en meget fin bette pips, som klarer sig rigtigt fint og bedre og bedre dag for dag, som den vender sig til mig og Elvis og det at være i bur - i hvert fald noget af tiden. 



Lige inden Bette Pips snuppede sig en lille lur på min mave her til formiddag.



Nå, men i går aftes var familien på besøg for at se den lille familieforøgelse og så skal der jo laves middag. Jeg havde bestemt mig for at vi skulle have panini og så skal der bages brød. Jeg ville igen bruge Amos lille gratis opskriftssamling 'Et Godt Brød', men da jeg skulle i gang havde jeg ikke ret meget hvedemel, så jeg brugte Amos nye 'Vinjett' fuldkornshvedemel i fordejen i stedet. Og det var det nemmest brød og mest lækre og smagfulde hjemmebagt brød jeg nogensinde har lavet eller smagt.











Poolish Brød med sprød skorpe

Amo 

Ca. 2 stk.

Poolish fordej

3 dl lunken vand
5 g gær
300 g Amo Vinjett Hvedemel

Opløs gæren i lunkent vand.

Tilsæt mel og rør rundt til en homogen masse.

Lad massen hvile, lunt og tildækket, i 3 timer. 

Slutdej

Den færdige Poolish dej
2 dl koldt vand
20 g gær
15 g smør eller margarine
500 g Amo Vinjett Hvedemel
2½ tsk salt






Opløs gæren  i vandet sammen med Poolish fordejen. Tilsæt derefter fedtstof, mel og salt.

Ælt dejen ved lav hastighed i 10 min. Ælt derefter dejen kraftigt i 5 min. til den er elastisk, smidig og let skinnende. Lad dejen hæve, lunt og tildækket, i ca. 30 min.

Slå dejen ned og del dejen i to. Form dem til to runde brød og læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad hæve, lunt og tildækket, med et viskestykke, i 1-1½ time. Det er en god idé at lægge en plastikpose eller lign. ovenpå viskestykket.

Når brødene har hævet, sprayes der lidt vand på (med en vandforstøver). Giv dem 2-3 snit med en skarp kniv.

Bagetid: Ca. 30 min. i en 250 grader forvarmet ovn (varmluft 230 grader) med en bradepande i bunden af ovnen. Sæt brødene ind nederst i ovnen og skru straks ned på 200-225 grader. Hæld samtidig ½ dl varmt vand på bradepanden i bunden af ovnen. Luk ovnen straks. Efter 10 min. bagning åbner du ovndøren i 5 sek. Dette gentages efter 20 min.





Opskriften på Grilled Mac & Cheese with BBQ Pulled Pork-panini følger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar