fredag den 15. juni 2012

Brownies

Jeg så den opskrift på brownies den anden dag på Foodgawker. Eller nej, jeg så henvisningen til denne opskrift på Foodgawker. Opskriften var at finde hos Uten Gluten og jeg måtte straks i gang selv.  

Da jeg ikke er gluten-allergiker, lavede jeg lidt ændringer i opskriften og den er nu blevet min go-to-opskrift på brownies.

Disse brownies er simpelthen alt hvad man kunne ønske sig. De er tætte, men saftige. Seje og en totalt chokolade-agtige chokoladekage. Og jeg elsker de store stykker chokolade, som i den færdige kage bliver til lommer af intens chokoladesmag. 

Og det bedste af det hele? Den bliver kun bedre af at ligge i køleskabet et par dage.  


Brownies - slet og ret

3 æg
3½ dl sukker
2 tsk vaniljeekstrakt
100 g mørk chokolade, 70 %
100 g mørk chokolade, 80 % 
175 g smør
1½ dl hvedemel
100 g hvid chokolade, hakket
100 g lys chokolade, hakket 
1 nip salt

Varm oven op til 175 grader.

I en gryde over lav varme, smelt smør og chokolade. 

Pisk æg, sukker og vanilje til en let æggesnaps. Vend chokolade-smør-blandingen i æggene. 

Sigt mel i dejen og vend den i sammen med salt. Og tilsidst den hakkede chokolade.

Beklæd en lille bradepande med bagepapir og held dejen i. Bred dejen ud. 

Bag kagen i 35 minutter. 

Jeg tjekkede ikke for at se om kagen var færdig efter de 35 minutter. Det er mindre vigtigt med en brownie, som man forventer skal være let klistret og sej.


Som sagt, bliver brownien kun bedre af at hvile koldt i køleskabet et par dage. Hvis du da kan holde fingrene væk så længe... 

6 kommentarer:

  1. Aaji, er du klar over hvor mange gang du har skrevet chokolade i det indlæg?? Der burde være forbud mod den slags altså... Og så lige i min kaffepause! Håber vi ses i aften, så du ka gøre skaden god igen..

    -C

    SvarSlet
    Svar
    1. 11 gange?? :D
      Det kunne have været mange fler!

      Ja, det var også meningen.. men jeg er først lige kommet hjem nu her kl lidt over 7.. og jeg skal afsted igen 10 timer.. så jeg syntes ikke lige jeg havde overskuet...

      Så må jeg hellere byde på smørrebrød og brownies her en af dagene :)

      Slet
  2. Skal lave disse Brownies på fredag glæder mig! :D hihi

    SvarSlet
  3. Har du et link til den original opskrift? Jeg må hverken få hvede sorter eller laktose. Så jeg gad godt lave den glutenfri version :-)

    SvarSlet
  4. Hej Sofia

    Her er opskriften: http://utenglutenblogg.blogspot.no/2012/05/glutenfrie-fantastiske-seige-brownies.html

    Tror du bliver meget begejstret for siden der. Meget lækkert alting! :)

    Rigtig god fornøjelse!

    SvarSlet
  5. Hvad for noget af chokoladen skal smeltet og hvad for noget skal hakkes? :)

    SvarSlet