mandag den 18. juni 2012

Rabarber tatin

Man må sige håndarbejdsmæssigt var jeg ikke så effektiv i går, som jeg var fredag aften. I stedet for at få afsluttet et projekt, begyndte jeg på et nyt!  Jeg fik dog travlet begyndelsen op på et par strømper som jeg ikke længere kunne finde hoved eller hale på. 

Dog fik jeg bagt eftermiddagskage til min familie. Det er efterhånden blevet en tradition at vi spiser kage sammen hver søndag eftermiddag. Og det er absolut ikke en skam!

Jeg havde en rest rabarber tilbage fra i Tirsdags hvis due date var op over, så det blev til denne variation af Claus Meyers Karamelliseret blommekage fra Meyers Kager. I får her opskriften som jeg lavede den. 

Dette er en sød og svampet sag af en kage! Men med et lækkert sprødt ydre og fast bund og så giver de syrlige rabarber et fantastisk modspil til den klistrede søde karamel som de er pakket ind i. Jeg serverede denne lille tærte lun med cremefraiche til, men med en blød omgang vaniljeis til, havde denne kage været en overdådig dessert. Og så er jeg nok nød til at indrømme at jeg sprang over hvor gærderet var lavest og brugt færdiglavet mørdej fra købmanden.


Rabarber Tatin

Dej:
125 g blødt smør
150 g flormelis
2 æg, delt i blommer og hvider
2oo g hvedemel
2 tsk. bagepulver
lidt salt
2½ dl mælk
1 spsk. flormelis
4-5 stilke rabarber, rengjorte og skåret i 6-7 cm lange stykker og de groveste delt på langs

Karamel:
50 g smør
125 g farin
2 tsk. vaniljesukker
½ dl vand

1 portion mørdej 

Start med at ligge bagepapir på bunden af en springform og smør siderne med lidt smør eller lignende. Forvarm ovnen til 200 grader.

Pisk æggehviderne stive sammen med 1 spsk. flormelis og sæt dem til side.

Pisk smør og 125 g flormelis godt sammen, og tilsæt æggeblommerne og pisk godt. I en anden skål, sigtes mel, bagepulver og salt sammen og piskes i smørblandingen skiftevis med mælken. Tilsidst vendes forsigtigt de stive æggehvider i dejen. Sæt til side.

Smelt smørret på en pande og lad det brune let. Tilsæt farin, vand og vaniljesukker. Pas på med vandet. Det kan godt bruse op. Rør rundt i karamellen til sukkeret er helt opløst.

Fordel halvdelen af karamellen i bunden af springformen. Læg dernæst rabarberne i bunden og fordel resten af karamellen over. 

Hæld kagedejen over rabarberne og bag kagen i ca. 25 minutter til den er flot gylden. 

Tag kagen ud af ovnen og læg et låg af mørdej over kagen og tryk lidt til. Bag kagen yderligere 25 minutter. Mørdejen bliver sprød og gyldenbrun.

Lad kagen køle af et par minutter og vend den derefter ud på et fad. Fadet skal have lidt kant så evt. ekstra karamel ikke løber væk.

Server kagen lun med cremefraiche til. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar