søndag den 19. august 2012

Projekt Brød 1.01

Nå, nu har min kultur fået lov at stå i 3½ dag. Ifølge Chad Robertson skal kulturen nu lugter af gammel ost, have bobler i overfladen og have en brun skorpe. Og det må man sige passer.


Nu skal 80% af kulturen kasseres og erstattes, aka. fodres med frisk vand og 50/50 hvedemel og fuldkornshvedemel. 

Det skulle ikke være vigtigt at mængden af mel og vand er præcis. Det vigtige er kulturen er tyk. 



Man skal nu fortsætte med at kassér og fodre kulturen hver 24. time indtil at kulturen har opnået balance mellem gæring og bakterier. 

Kulturen er i god balance når den er inde i en fast rytme med at hæve umiddelbart efter fodring og så falde sammen igen. Yderligere skal duften af kulturen have ændret sig fra at være skarp og sur til at være sød og mælkeagtig. 

To be continued.  

4 kommentarer:

  1. Ih det ser godt ud! Er bare super dårlig hvad angår det, at have tålmodighed! Men glæder mig super meget til at se mere af dit seriøse projekt! Ha en rigtig smuk og dejlig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt. Min tålmodighed fejler ik noget.. tilgengæld vokser mine forventninger dag for dag.. og hvis så resultatet ikke lever op til forventningerne... så bliver jeg mega skuffet og sur :S

      Slet
  2. He he det kan jeg godt forstå, men det ser jo altid ud til at lykkedes for dig, så mor har ingen grund til at blive skuffet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha tro mig, det lykkedes ikke altid.. nogen gange er jeg bare heldig og inde i en god stime af ting som lykkedes og så lige pludselig så får jeg bare dårlig karma og alting falder sammen.. men det dårlige karma vender altid igen, så det er bare op på bage-hesten og videre :P

      Slet