torsdag den 27. september 2012

50 Shades of Fridag

Jeg har haft fridag i dag. Jeg har næsten altid fri om torsdagen når jeg har den lange weekendsvagt på job. 

Desværre kæmper jeg med en slem omgang snue og har tilbragt de seneste 12 timers vågen tilstand i køjen. 

Selvom jeg INTET har fået lavet i dag. Har jeg tilgengæld kværnet alle 534 sider af første bog i Fifty Shades of Grey-serien. På dansk, Fifty Shades Fanget.

Grunden til at jeg købte bogen i går og gerne ville læse bogen  er fordi jeg har en irriterende mani med at jeg også vil gerne vil vide hvad all the fuss is about! Med det mener jeg hvis der er en begivenhed, en bog, film, tv-serie.. eller hvad som helst som bliver snakket meget om i pressen og f.eks. i blogland så vil jeg gerne vide hvad der bliver snakket om. Og dette er det hurtigst sælgende bog for voksne NOGENSINDE. Så den skulle bare læses. 


 
Jeg har hørt både gode ting og dårlige ting om bogen, men jeg må sige at jeg er positivt overrasket over læsningen. 

Kritikken af bogen er absolut rigtig - den er tåkrummende, kitsch og fyldt med klicher, men den er også sjov og en ægte kærlighedsroman, hvilket er hvad jeg læste den for at være. Jeg havde ikke forventet at læse et litterært master piece, men en god kærlighedshistorie. Og det fik jeg! 

Man skal selvfølgelig også have maven til de stærkt grafisk erotiske dele af bogen for at kunne værdsætte den. Men det er dejligt forfriskende at de seksuelle forhold er skrevet som de er og ikke pakket ind i en masse metaforer.

Dog må jeg knytte en kommentar til selve det danske arbejde på bogen - det er ikke 100% i orden. Man føler lidt den er oversat i hast for at imødekomme interessen for bogen - også på dansk. Der er simpelthen så mange stavefejl, slåfejl, kommafejl, grammatikfejl og mærkelige sætningskonstruktioner og mangel på konsekvens i oversættelsen. Måske springe alle disse fejl i øje fordi jeg læste hele bogen i et ryk, men alligevel..ja.. 

Det er stadigvæk en god bog og jeg forestår hypen.. og inden jeg skal møde i morgen på arbejde må jeg en tur forbi Føtex og se om de har toeren på hylden...  

4 kommentarer:

  1. Jeg tror du skal spare turen til Føtex. Jeg mener først 2'eren kommer på dansk den 5. Eller 6. Oktober. Jeg er i øvrigt helt enig med dig i din anmeldelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. :O er det rigtigt!? Jeg må have kigget forkert så. Men jeg kan se du har ret nu. Så må jeg jo vente. Egentlig kunne jeg godt tænke mig at læse den på engelsk også. Så det kan godt være jeg springer på den i stedet hvis den er til at opdrive..
      Og tak! Jeg syntes ikke det er nemt at skrive anmeldelser.. jeg vil gerne være ærlig men heller ikke afslørende... men også være retfærdig.
      Tak for din kommentar.

      Slet
  2. Jeg har selv lige bestilt 2'eren. Jeg tager den på dansk når det er så tæt på. Den sidste mener jeg også udkommer snart. Havde ventetiden været længere tror jeg også jeg havde taget den på engelsk. Egentlig mærkeligt at man kan blive så opslugt af en bog som egentlig ikke er godt skrevet, og som har nogle irritationsmomentet. Men jeg er altså på en måde solgt alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, 3eren kommer den 11. tror jeg.
      Du har ret. Jeg er også helt solgt. Selvom jeg krummede tæer mange gange.. hende den indre gudinde og underbevidstheden.. nøj! og den indre dialog er ikke noget at råbe hurra for.. men jeg tror det er selve historien.. kærligheden der er så svær ;) man kan ikke lade være med at bliver andet end grebet af den!

      Slet