tirsdag den 11. september 2012

Hjemmelavet varm chokolade med syltet ingefær og flødelåg

Jeg havde egentlig planer om at skrive om Madklub i aftes eller Food Festival fra weekenden nu, men jeg har lige nydt sæsonens første glas hjemmelavet varm chokolade og jeg er simpelthen nød til at dele opskriften med jer før jeg gør noget andet!

Super lækker cremet og krydret, chokolade-agtig, varm chokolade! Opskriften er inspireret af min nye kogebog fra Food Festival, nemlig Alle tiders Karoline. 



Varm chokolade med syltet ingefær og flødelåg

1 glas

2 spsk. vand
50 g mørk chokolade, hakket (ca. 60%)
1½ spsk. sukker
½ kugle syltet ingefær (stem ginger) i skiver
2 tsk. lage fra ingefæren
2 dl minimælk
1-1½ stykke mørk pålægschokolade af god kvalitet (f.eks. Galle og Jessen)
0,75 dl iskold piskefløde
Cayennepeber

I en lille gryde smeltes vand, chokolade og sukker sammen over svag varme.

Tilsæt ingefær, ingefærlage og mælk til gryden. Lad chokoladen koge op under konstant omrøring.

Si den varme chokolade over i et glas og fordel straks pålægschokoladen oven på den varme drikkechokolade.

Hæld forsigtigt den iskolde fløde ned over chokoladen. Fløde skal nærmest hvile på pålægschokoladen, hvilket kan gøres ved at hælde fløden over bagsiden af en ske og ned i glasset. 

Et godt drys cayennepeber fordeles over fløden.

Server omgående. 

Jeg håber det var startskuddet på efteråret og mange kopper varme chokolade vinteren over. 

Hvad er din yndlings varme chokoladedrik? Jeg drikke nemlig ikke kaffe og jeg er heller ikke god til the. Men varm chokolade derimod...

2 kommentarer:

  1. Jeg glæææææææder mig til at prøve den. Tror det skal være i morgen når A sover hos en kammerat og D er puttet. Er sikker på det er godt mod forkølelse! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder som en god plan! Den smager også helt fantastisk!! Jeg er vild med cayennepeberet og den krydret chokolade!

      Slet