søndag den 23. september 2012

Kakaomacarons med lakridstrøffel

Jeg elsker macarons og jeg elsker at lave dem selv. Desuden er jeg af den overbevisning at macarons ikke er så svære at bage, som der påstås rundt omkring. 

Men jeg laver altid en fejl. Gang på gang. Min fejl er at jeg forsøger mig med forskellige opskrifter på macarons, selvom jeg har en opskrift som jeg ved fungere for mig og min ovn. 

Af den grund bringer jeg ikke opskriften som jeg har brugt denne gang. Jeg mener nemlig stadigvæk at opskriften her producer et langt bedre resultat.  

Selvom at macaron-skallerne i denne omgang ikke er 100% i orden, så smager de jo alligevel skønt. Man skal heller ikke altid være så kritisk. Men smårevnerne og de bittesmå fødder hører sig ikke macarons til. 

Tilgengæld kommer her opskriften på lakridstrøffel. Ganachen er super lækker og anderledes. Lakridspulvet jeg brugte er købt i Tiger til en flad 10'er. Heldigt at lakridspulveret findes så billigt, da denne omgang er seriøst vanedannende!

Opskriften er fra Macarons Cupcakes Popcakes af Mia Öhrn (2011).  

 

Lakridstrøffel

Nok til at fylde minimum 35 mini macarons

150 g mørk chokolade, hakket
1½ dl piskefløde
1 tsk honning
1½ spsk lakridspulver
25 g blødt smør

I en lille gryde bringes piskefløde, honning og lakridspulver i kog. Tag gryden af varmen og vend det hakkede chokolade i fløden. Rør til chokoladen er helt smeltet. Tilsæt smørret og rør til en glat creme. 

Hæld ganachen i en lille skål og sæt den på køl. Når ganachen er sprøjtefast hældes den på en sprøjtepose og fordeles på halvdelen af macaron-skallerne. Læg kagerne sammen to og to.

De færdige macarons kan opbevares på køl i op til en uge.   


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar