søndag den 9. september 2012

Søndag på Food Festival

Søndag lakker mod enden og Århus Food Festival er ligeledes overstået. Og i morges, lidt over 9 vendte min søster og jeg næsen mod Syd. Vi skulle egentlig have været tre afsted, men sådan skulle det ikke være. Frk. Appelsinkage blev ramt af sygdom og kunne desværre ikke være med.

Vi fandt hurtigt motorvejen mod Århus og ankom 1½ time senere. Jeg havde været lidt bekymret for parkeringen dernede, men vi kørte lige dertil og fandt én plads. 5 minutter senere havde jeg punget 150 kr ud for to voksenbilletter and we had arrived.

Food Festival-pladsen var stor og rumlig og lå med den skønne lystbåd havn i baggrunden. Der var allerede en del mennesker på pladsen, men det føltes på ingen måde overfyldt!  

Det er nu tid til at indrømme at jeg ikke fik taget ret mange billeder, da der simpelthen var så meget at se at jeg ikke havde tid! Men lidt blev der taget og her kommer de. Billederne bærer helt sikkert præg af at jeg er vild med dyr... Men jeg vil så også sige at der ikke var så forfærdelig meget at tage billeder af. Men måske kan en anden ude i blogland proof me wrong?

Jeg havde ikke forventet det, men det endte faktisk med at afdelingen, Havet blev min yndlings. Udbuddet af frisk fisk i fiskenhallen var helt fantastisk og det var smagsprøverne også! MUMS.. fiskefrikadellerne var så friske af panden at vi stod i kø! Og de var ventetiden værd. Sjovt nok var der ikke rigtig noget fisk til salg..?



 
Hvis jeg skulle sige én ting kritisk, så var det nok at festivalen handlede mere om dyrevelfærd og økologisk landbrug, hvilket selvfølgelig er vigtigt, end det handlede om mad decideret. Forstået på den måde, at udbuddet af sælgere og udstillere af innovative madproduktion ikke var specielt høj, men informationsniveauet ang. især økologi var enormt højt. Hvilket jeg egentlig ikke havde forventet.  

Men så fik jeg tilgengæld lov at se disse smukke dyr. Først bæredygtig, 100% dansk ørrede opdræt. Nå ja, og Martin Brygmann (ikke afbilledet :P)


Jeg kunne rigtig godt lide den måde festivalen var delt om i afdelingen på, Planteriget, Havet, Kødet, Mejeriet, Nordiske Dråber.. osv. Det gjorde det hele meget overskueligt og nemt at gennemskue om man havde været rundt i alle afdelinger.

Smukke køer.



Og dejlige grise, som her snupper sig en lur i "høet" til middag i en lille solstråle. 

Jeg er blevet gjort opmærksom på at grisebasserne snupper sig en lur i halm. Tak Rebelsig for rettelsen! 

Jeg må indrømme at der er for meget byboer i mig til at kan se forskel.. Jeg undskylder!  


Det var nu ikke fordi at vejret var bragende godt, men det var helt perfekt til sådan en dag. Ikke for koldt og heller ikke for varmt. Lige perfekt til at nyde et stykke økologisk, dansk, håndlavet chokolade uden at blive helt snasket til. Og det smagte dejligt.


Det blev til en del mere indkøb end bare denne chokoladevaffel, men mere om det imorgen. 

Cirka tre timer senere var søs og jeg klar til at vende snuden hjem. Og på dette tidspunkt var festival-pladsen godt og vel fyldt til bristepunktet! Der var simpelthen mennesker overalt og køen for at købe billet var helt enorm lang - Food Festival kan ikke andet end at have været en kæmpe succes.  

Så alt i alt, en rigtig dejlig tur. Stille og rolig og jeg glæder mig allerede til næste gang!      

Jeg vil rigtig gerne svare på spørgsmål skulle der være nogen. Jeg har selvfølgelig set meget meget mere end lige dette, men det er svært at få alt med i første omgang. 

8 kommentarer:

  1. Ah, det ser jo ud til, at have været en fantastisk tur! Skønne indtryk og live oplevelser af dyr, det havde jeg ikke troet. Dejlig reportage, glæder mig til at høre mere. Ha en dejlig start på ugen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig god tur! :) og tak for de pæne ord. Jeg skal nok prøve at bringe lidt mere i løbet af dagen her.

      Tak i lige måde!

      Slet
  2. Fine billeder og hyggeligt at få det i reportageform :) Lidt en skam at der ikke var mere fokus på nye produkter, men godt at I havde en god tur alligevel. Og jeg er vild med dyrebillederne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker :)

      Ja, det var lidt ærgerligt. Det var en rigtig god tur. Det hele var jo rigtig spændende.

      Slet
  3. *host*, Halm! :) He he, grisebasserne lægger i halm..

    Dejlig med en reportage derfra - vi var der lørdag og det var et skønt arrangement :)

    SvarSlet
    Svar
    1. haha! tak for the heads up! ja, hvad forstand har en kylling på agurkesalat. Jeg skal straks rette min fejl :)

      Cool. Ja, jeg glæder mig allerede til næste gang :)

      Slet
    2. Rebelsig
      hm, de der grise de LIGGER i noget, de lægger ikke. Det gør høns nemlig, når der kommer æg ud...

      Slet
    3. He he, det der med at feje for egen dør. Undskyld - jeg skriver mig det bag øret :)

      Slet