tirsdag den 30. oktober 2012

Edder-kop-cakes

Det har været en lang uge. For en uge siden i dag mistede vi Jashra, vores elskede schæferhund. Jashra mistede vi få dage efter at det var et år siden min morfar gik bort  og i går var det så et år siden han blev bisat. Så det har været en laaaaaaaaaaaaaaaang uge. Men nu går vi forhåbentlig en bedre tid i møde. 

Jeg har haft fri i går og jeg har også fri  i dag og så er der gået Halloween i den! 

I dag er store Madklub-dag og temaet er Halloween. Kunne det været andet!?.. men i går var jeg i hvert fald i gang med lidt forberedelser og i mens jeg gik og nullerede med lidt sager, bagte jeg disse edder-kop-cakes til min familie. 

Jeg havde egentlig ikke troet jeg fik tiden til det, men jeg havde jo købt Halloween-papirforme og så har jeg selvfølgelig også investerede i det efterhånden meget omtalte Cupcake Heaven-blad. Og så må man jo finde tiden!

Disse edder-kop-cakes er sammensat af lidt forskellige opskrifter rundt omkring. Men opskriften på selve kagen er min absolutte yndlings opskrift på vanilje cupcakes. 

Opskrifter giver 9 fuldstænding perfekte cupcakes. De er faste, men saftige og med en god krumme. De er nemme at pille ud af papiret og så er de heller ikke tørre på anden dagen. Opskriften er super nem at huske og super hurtigt at bakse sammen. Og selve bagningen på kagerne er helt perfekte hver gang. De jævner sig selv ud i ovnen og hæver perfekt op i en lille bue.

Jeg har prøvet flere forskellige opskrifter på cupcakes, men det er altid denne her jeg vender tilbage til og nu giver jeg den videre til jer. 



Edder-kop-cakes

9 cupcakes

110 g smør
110 g sukker
110 g mel
2 æg
1 tsk bagepulver
1 knivspids salt
1 tsk vaniljeekstrakt

Glasur:
175 g flormelis
50 g kakaopulver
10 spsk piskefløde
115 g smør

Pynt:
Lakridssnørebånd
Chokoladelinser
Små hvide hjertekrymmel
Krymmel, sort og brun, evt. med lakridssmag.

Varm oven op til 175 grader.

Pisk smør og sukker sammen og tilsæt resten af ingredienserne til kagerne. Pisk dejen med en el-mikser eller på køkkenmaskine i 2-4 minutter indtil dejen er lys og glat.

Sæt 9 papirforme i muffineforme og fordel dejen i de 9 forme. 

Bag kagerne i 2o minutter. Tjek med en tandstik at kagerne er bagte. 

Lad kagerne køle af i formen i et par minutter, inden de flyttes over på en rist hvor de køles helt af. Det går hurtigt.



Pisk alle ingredienserne til glasuren sammen og forsæt med at piske til sukkeret er opløst.

Sæt glasuren på køl et par minutter.

Smør en god spiseskefuld glasur på alle kagerne. Det skal ikke være perfekt smurt op, men tilgengæld så tæt på kanten som muligt. Uden at svine papiret til, selvfølgelig.



Nu til pynten. Hæld begge farver krymmel i en lille skål og vend alle kagerne i krymmel så glasuren er helt dækket. 

Brug røde chokoladelinser til øjn, sat på højkant og de små hjertekrymmel til hugtænder. Lakridssnøren klippes i passende længde og hver kage får 8 ben.




Happy Halloween!

8 kommentarer:

  1. Hehe hvor er de skønne :)
    Glæder mig til i aften
    -C

    SvarSlet
  2. Haha, hvor er de fine - de skal helt klart laves til årets Halloween, de er jo lige til at gå til (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig lige til at gå til! Og nogle gange er det altså bare det man har brug for! God fornøjelse!

      Slet
  3. Svar
    1. Som sagt så gjort! Og hvor er de fine!!

      Slet
  4. Haha, hvor er de bare gode ;) Virkelig fint - også nåede du jo alligevel lidt halloween ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks! Jeg er også ovenud tilfredse med dem! ;)
      Jaja, heldigvis da!

      Slet