tirsdag den 27. november 2012

Hurtige Cinnamon Buns

I sommers var mine forældre i USA og siden de kom hjem og hver gang vi har fået kage siden har de snakket om et bageri i et indkøbscenter som ikke lavede andet end Cinnamon Buns! Og de her cinnamon buns var helt fantastisk! Og cinnamon buns er helt fantastiske! Jeg har selv prøvet dem på egen krop.

Cinnamon buns er jo en form for snegle, jødekager eller kanelgifler, men cinnamon buns er store og super bløde og smager altid af en mere! 

I torsdags ville jeg forkæle min far med hjemmebagte cinnamon buns. Men jeg havde mindre lyst til at skulle vente frygtelig længe inden jeg kunne sætte nybagte cinnamon buns på bordet.

Så efter lidt søgen på nettet så fandt jeg denne opskrift. Og på under 1 time havde jeg nybagte cinnamon buns! Og de er rigtig lækre! Overraskende meget lækre til denne form for bagværk! 

Som med alt andet lyn-bagværk er det bedst nybagt ud af ovnen. Men skulle der være en rest tilbage bliver de som nybagte efter en hurtig opvarmning i ovnen ved 180 grader i et par minutter.


Hurtige Cinnamon Buns 

9 stykker

7 spsk. smeltet smør
135 g brun farin
5 spsk. sukker
2 tsk. kanel
1/8 tsk salt & ½ tsk salt
330 g hvedemel
1 1/4 tsk. bagepulver
½ tsk. natron
3½ dl kærnemælk

Sukker eller glasur til pynt

Varm ovnen op til 210 grader.

Læg stanionel i en lille firkantet bageform og smør folien med olie, Becel eller smør. 

Bland farin, 3 spsk. sukker, kanel, 1/8 tsk. salt i en lille skål. Rør 1 spsk. smeltet smør i fyldet og sæt til side. 

I en stor skål piskes mel, 2 spsk. sukker, salt, bagepulver og natron sammen til det ikke længere klumper. Tilsæt 3 spsk. smeltet smør og kærnemælk til blandingen og rør godt igennem.

Drys lidt mel på en ren overflade og vende dejen ud og ælt den samen til en jævn dej. Det tager kun et halvt til 1 minut.

Rul dejen ud til en stor firkant med en kagerulle. Dejen skal cirka være ½ cm tyk. 

Fordel farinfyldet over hele dejen, men lad 1 cm dej stå tilbage ren hele vejen rundt.

Fra den lange side, rul dejen sammen til en tyk pølse. Del dejen i 9 lige store stykker og sæt dem i bageformen med staniol med skærefladen opad. 

Pensl alle kagerne med det sidste smeltet smør og drys evt. med sukker.

Bag kagerne midt i ovnen i 23-25 minutter til de er gyldne og sprøde på overfladen. 

Lad kagerne køle af i formen i 5 minutter inden de løftes op ved hjælp af stanniolen og forsigtet deles. 

Pynt evt. med glasur. 


2 kommentarer:

  1. Jeg har længe tænkt på, at skulle afprøve cinnamon buns, men det er endnu kun blevet ved tanken og drømmen. Dine ser yderst lækre ud Pernille. HAPS!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er altså også rigtig lækre! Fatter og jeg formåede at kværne to hver i løbet af få minutter! Især taget i betragtning af hvor hurtigt de var at få i oven!

      Slet