onsdag den 5. december 2012

Fridag og solbærtærte

Jeg har haft fridag i dag. Velfortjent vil jeg mene, eller ihvertfald taget i betragtning af de dage jeg har foran mig. Det er godt at lade op til fire dage med nogle lange og muligvis hårde vagter på jobbet. Desuden arbejder jeg 50 km fra hvor jeg bor og disse dage tage det rigtig lang tid at komme fra A til B og det tære på kræfterne. 

Jeg må også indrømme ikke at have lavet så meget i dag. Dog har jeg været i Aalborg Storcenter og kigge julegaver, men fik ikke købt nogen. 

Jeg var også forbi Søsterne Grene og kunne ikke modstå at tage et par stykker af disse fine julekugler med hjem. 

Det kan godt være der stod julekugler på bonnen; men jeg har svært ved at forstille mig de bliver pakket væk når julen er omme!


Planen var nu også at have lavet julekonfekt i dag, men det blev det ikke til. Men jeg fik lavet lidt konfekt, eller chokolade i søndags. 

Opskriften er Mette Blomsterbergs, men jeg bruger en del mindre frysetørret frugt. Jeg syntes at smagen på frugten er meget kraftig og fuldstændig overdøver smagen af chokolade.

Ellers en rigtig lækker konfekt. Normalt laver jeg ikke konfekt til jul. Min familie spiser ikke marcipan og nougat. Men disse små chokoladetærter forsvandt hurtigt. De er søde og sprøde. Meget frugtagtige og anderledes. Der skal nok laves en portion mere inden jul! 


Solbærtærter

Cirka 9 stk.

250 g god hvid chokolade
10 g frysetørrede solbær

Temperer chokoladen. Smelt halvdelen over vandbad. Vandet må ikke koge. 

Hak den anden halvdel fint og læg det i en lille skål, som kan rumme hele portionen af chokolade. Også den som er smeltet.

Når den hvide chokolade over vandbad er smeltet og er 45 grader varm hældes den over den hakkede hvide chokolade og de to smelter nu sammen. Rør godt rundt i blandingen. Blandingen er nu 29-31 grader varm.

Fordel chokoladen i små runde forme, cirka 5-6 cm i diameter. F.eks. små folieforme eller muffinsforme i silikone.

Knus enkelte af de frysetørrede bær og fordel al frugten over chokoladen. 

Sæt de små chokoladeforme i køleskabet, indtil chokoladen er hærdet.

Chokoladen kan nu med lethed vendes ud af formene. 

2 kommentarer:

  1. Ejh hvor ser de lækre ud. Hvor har du fået fat i frystørrede solbær+???

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg har købt frysetørrede solbær hos alttilkager.dk

      Slet